با انتخاب شایسته جایکا، بار دیگر تبریز بین المللی شد!

3

پس از انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 که به شناخته شدن بیشتر این شهر کمک کرده است، این شهر از سوی آژانس همکاریهای بین‌المللی ژاپن “جایکا” به عنوان مرکز مطالعات گردشگری و میراث ‌فرهنگی در محور جاده ابریشم انتخاب شد. همه ی این انتخابها نشان دهنده ی این است که شهر تاریخی تبریز از لحاظ گردشگری و میراث فرهنگی دارای جایگاه خوبی در میان شهرهای مختلف ایران است.

فرشاد رستمی، سرپرست معاونت گردشگری آذربایجان شرقی، با اعلام این خبر خوشایند افزود: در جلسه‌ ای که با حضور نمایندگان جایکا برگزار شد، نماینده ی جایکا با اشاره به اتمام ارزیابی کوریدورهای تاریخی ایران، تبریز را پروژه ی جدید مطالعاتی حوزه ی گردشگری و میراث‌ فرهنگی این آژانس در محور جاده ابریشم عنوان کرد.

Tabriz

Tabriz

رستمی به اهداف جایکا در این پروژه اشاره کرد و گفت: وجود آثار متعددی که ثبت جهانی شده اند، برندهای مطرح و پتانسیلهای گردشگری، باید منجر به ایجاد تحول اقتصادی در معیشت مردم شود که مطالعات جایکا در این راستا صورت خواهد گرفت. در این میان با توجه به شاخصهای موجود از میان شهرهای اهواز، شیراز، اصفهان، یزد و تبریز در دو کوریدور تمدن باستانی و جاده ی ابریشم، بالاخره شهر تبریز توسط جایکا انتخاب شد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: با توجه به وجود آثار ثبتی در فهرست جهانی در استانهای همجوار، شهر تبریز به عنوان مرکز  محور گردشگری شمال غرب کشور در این پروژه مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

همچنین رستمی در ادامه تاکید کرد: رویداد بین المللی تبریز 2018 در تصمیم جایکا بی تاثیر نبوده است و ظرفیت بالای این رویداد از مهمترین شاخصه‌ های تصمیم جایکا بوده است. به گفته ی ایشان برگزاری یک رویداد مهم بین‌المللی نظیر پایتختی گردشگری جهان اسلام و وجود برندهای مطرح،  زمینه ی توسعه ی گردشگری را فراهم می‌ سازد.

JICA

JICA

در این راستا آکیرا اوهارا، کارشناس ارشد میراث ‌فرهنگی و گردشگری جایکا نیز در این نشست، ضمن تبریک برای انتخاب شهر تبریز به ‌عنوان مرکز مطالعاتی این آژانس گفت: شهر تبریز از گذشته‌ های دور تاکنون به‌عنوان دروازه ی بین اروپا و آسیای شرقی بوده است و نیز به دلیل دارا بودن آثار ثبتی در فهرست جهانی یونسکو همچون بازار تبریز ظرفیت بالایی برای توسعه ی گردشگری تاریخی و فرهنگی دارد.

او ظرفیتها و زیرساختهای بالای گردشگری در سطح استان از جمله وجود روستاهای هدف گردشگری مانند روستای صخره‌ای کندوان، تنوع ظرفیتهای اکورتویسمی و نیز دارا بودن پتانسیل در حوزه ی گردشگری سلامت و وجود برندهای مطرح همچون فرش تبریز را از جمله عوامل موثر در این انتخاب عنوان کرد.

اوهارا همچنین بر مشارکت جامعه ی محلی و انجمنهای مردم نهاد در اجرایی کردن برنامه‌ های گردشگری تاکید کرد و گفت: آگاهی و میزان مشارکت مردم بومی و محلی برای توسعه ی گردشگری بسیار مهم است و بر گزاری دوره‌ های آموزشی در این امر می تواند بسیار مؤثر باشد که جایکا به موازات این مطالعات در این راستا با همکاری اداره‌ ی کل میراث ‌فرهنگی استان اقدامات زیربنایی انجام خواهد داد.

او در ادامه با تاکید بر بحث بازاریابی و تجاری سازی در حوزه ی گردشگری و میراث ‌فرهنگی گفت: وجود پروازهای مستقیم از تبریز به مقاصد بین‌المللی از جمله اروپا، قفقاز، روسیه و ترکیه و همچنین اتصال تبریز به شبکه ی زمینی و ریلی بین المللی ویژگی دیگری است که در این مطالعات به آن استناد خواهد شد.

تیم حاضر از سوی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در حضور دو روزه ی خود در تبریز از جاذبه‌ های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر تبریز و استان از جمله روستای تاریخی کندوان و نیز همچنین شهر تاریخی مراغه بازدید خواهند کرد.

نمایندگان جایکا پیش تر در سفر دو روزه ی قبلی خود به تبریز در تاریخ ۲۱ و ۲۲ آبان ماه سال جاری، ضمن دیدار با مدیر کل و معاونین اداره‌ ی کل میراث ‌فرهنگی استان، ظرفیتهای تاریخی و گردشگری استان را به‌ منظور انجام مطالعات و امکان سنجی با هدف توسعه ی گردشگری در تبریز و استان مورد بررسی قرار دادند.

در انتها باید گفت آژانس همکاریهای بین‌المللی ژاپن “جایکا” یا The Japan International Cooperation Agency “” JICA یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که در زمینه ی توسعه به دولت ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه کمک می ‌کند.

3 دیدگاه

  1. چه انتخاب شایسته ای. شهر تبریز بی نهایت زیبا و دوست داشتنی است و در این سالها رسیدگی به شهر بسیار افزایش یافته تا بتواند بطور شایسته به پایتخت گردشگری نه تنها جهان اسلام بلکه سراسر دنیا تبدیل شود.

نظر خود را بیان کنید